DREPTURILE consumatorului în România

32573-mihaela-enache

INTERVIU cu Mihaela Enache, preşedintele ASOCIATIEI „COLEGIULUI NAŢIONAL PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR EUROPENI”

Consumatorul roman este un consumator european? Asupra acestei intrebari aflate undeva in eter, romanii revin zilnic, iar gandurile oamenilor sunt receptionate din cand in cand de Comisarii UE, care mai decid o masura asupra Romaniei. Si tot asa… Dar pana cand? Pana cand buzunarele romanilor nu vor fi protejate? Cand vom avea siguranta produselor cumparate? Cine si cand va raspunde, va repara daunele create consumatorilor?

În sensul zecilor de intrebari izvorate printr-o simpla lecturare a drepturilor consumatorului european, este posibil sa gasim raspunsuri impartiale si nepolitizate la organizatiile infiintate pentru protectia consumatorului.

Prezentăm integral interviul acordat de Presedintele Colegiului National pentru Protectia Consumatorilor Europeni, dna Mihaela Enache, Revistei Lumea sub lupa:

Reporter: Este consumatorul român unul conştient de drepturile pe care le are?

Mihaela Enache: Am convingerea ca o prima problematica a consumatorului roman este faptul ca el nu se simte inca un consumator european. Inclusiv comportamentul acestuia fata de exigentele unui produs sau pana la urma fata de revendicarea unor drepturi ale cumparatorului, este diferit in afara tarii sau in relatiile cu partenerii straini, acesta formuland pretentii, iar acasa este cu mult mai retinut. Aceasta stare se datoreaza in exclusivitate institutiilor prin aplicarea directivelor europene cu dificultate. Totusi, exprimandu-ma intr-un mod mai retinut, pot afirma ca inca multi operatori economici nu s-au conformat rigorilor din materia drepturilor consumatorului, acest lucru nu înseamnă că agenţii economici chiar nu respectă legea. Aici se impune dezvoltarea de activitati de îndrumare, educare a agenţilor economici.

Consumatorul roman a inteles că în relaţia cu agenţii economici ei nu au numai obligaţii, au şi drepturi, in schimb obtinerea acestor drepturi se face cu mari eforturi.

Consumatorul roman a inteles că are dreptul de a putea sesiza autorităţile statului, dar de putine ori are satisfactia solutionarii in favoarea lui sau problema sesizata este rezolvata cu tardivitate si pentru el atunci nu mai prezinta importanta.

Un lucru foarte important pe care consumatorii romani nu l-au înţeles este acela de a nu mai arunca un produs neconform pe care l-au cumpărat. Atat pentru ei dar si din perspectiva unui serviciu pe care i-l aduce şi altui consummator, ar trebui sa bata încă o data drumul până la magazin pentru a si cere dreptul. Mentalitatea românilor, a noastră, a consumatorilor este in schimbare, constientizand că avem şi drepturi, nu doar obligaţii, insa este nevoie de acte de vointa din partea noastra, a tuturor, pentru a determina atribuirea drepturilor si nu a ne lupta zilnic pentru obtinerea drepturilor.

Sub imperiul acestor aspecte actionez zilnic in cadrul organizatiei pe care o reprezint, considerand ca prima misiune impulsionarea intregului sistem al consumatorului la respectarea drepturilor acestuia, la introducerea pe piata a produselor sigure, conforme.

Reporter: Referitor la organizatia in care activati, in afara scopului principal pe care l-ati prezentat, care sunt obiectivele pentru anul 2014?

Mihaela Enache: Sunt multe interese commune ale CNPCE cu a altor organizatii similare din piata. Pana la urma cu totii urmarim protejarea intereselor publice precum sănătatea, siguranta si protectia consumatorilor. Avem ca obiectiv comun un nivel de sigurantă mai ridicat în cazul produselor de consum. Este important pentru organizatie sa realizeze actiuni in acest sens.

Am prevazut actiuni continue de informare a consumatorilor, avand ca parteneri primariile, supermarketurile… Chiar daca oamenii s-au obisnuit cu astfel de actiuni, atat din partea noastra cat si a altor organizatii, aceste campanii exprimă concis ideea călăuzitoare în comportarea consumatorului. Deviza noastra este Consumator Informat! Consumator Protejat!

Vom intreprinde actiuni de preventie care constau in general in educarea si informarea operatorilor economici. De fapt, ca in orice alt domeniu, cunoasterea duce la performanta, iar in cazul nostru conduce la introducerea pe piata a produselor sigure. CNPCE a dezvoltat un sistem de educare, incepand de la cunoasterea legislatiei privind obligatiile producatorilor si vanzatorilor, care este in permanenta modificare si a carui dinamica este naucitoare si pana la formarea angajatilor operatorilor economici ca specialisti in sectorul de activitate al acestora.

Am creat o baza de documentare, am intreprins activitati de cercetare si am infiintat prima Scoala europeana de pregatire a specialistilor in domeniul protectiei consumatorilor, acreditata de Ministerul Muncii si de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

Facem eforturi sa venim in sprijinul agentilor economici, cu metode aplicate intereselor acestora si evident in spiritul protejarii consumatorului.

Pentru anul 2014, avem ca obiectiv infiintarea de sucursale in toate regiunile tarii si dezvoltarea sistemului educational. Suntem in faza de pionierat fata de nivelul la care tindem, suntem initiatori ai unui sistem unic de educatie cu rol preventiv si am convingerea, in acest sens, ca avem capacitatea de a realiza obiective propuse.

Reporter: Cum reactioneaza institutiile statului sau alte organisme, fata de actiunile intreprinse. Aveti sprijinul acestora sau ca si multi alti consumatori nu aveti satisfactia despre care vorbeati?

Mihaela Enache: Da, este adevarat ca traiesc in Romania. La modul serios va vorbeam de mentalitatea noastra a romanilor si la actele de vointa. Nu sunt doar eu implicata in organizatie, suntem o echipa de profesionisti in materie si nu numai, oameni experimentati in administratia centrala si locala si maestrii ai perseverentei, consecventei. Afectam mult timp pentru organizatie, munca noastra este voluntara si ne sustinem unii pe altii. Avem determinarea necesara pentru realizarea scopului asociatiei, dorind sa fim cu un pas inaintea altora. Oarecum suntem angajati intr-o concurenta cu alte organizatii si institutii, absolut in sens pozitiv, creand cu totii un beneficiu consumatorilor.

Colaboram cu cateva organizatii similare activitatii noastre, cu institutii ale statului, fiind deschisi oricaror parteneriate. Amintesc ca C.N.P.C.E a fost acreditat de catre Camera Deputatilor ca reprezentant al societatii civile, sa participe activ la modificari legislative privind protectia consumatorilor in Comisiile de Invatamant si Diaspora. Privim acest aspect nu ca pe o reusita a noastra, ci ca un sprijin al activitatii asociatiei in favoarea cetateanului din partea unei institutii importante a statului.

CNPCE beneficiaza in activitate si de oportunitatile conferite de parteneriatul cu BEUC – The European Consumer Organisation, organizatie internationala ce acrediteaza organisme non guvernamentale sa reprezinte Romania la Comisia Europeana, pentru modificari legislative si aport ca si reprezentant al societatii civile.

Reporter: Cat mai are consumatorul roman pana va ajunge la nivelul celui din UE?

Mihaela Enache: Dacă ar fi sa analizam din punct de vedere al legislatiei, pentru multe sectoare legislatia romanească este mult mai restrictiva decat in multe state din Uniunea Europeana. Implementarea acesteia ridica problematici. Armonizarea legislatiei implementarii cu alte state membre, pune in dificultate interesele operatorilor economici si am in vedere importatorii sau lanturile de supermarketuri internationale. Pe de alta parte, capacitatea institutiilor de a supraveghea piata este diminuata. Agenţii economici au început să respecte legislatia, se asigură că în momentul în care introduc pe piaţă produsul respectiv nu vor avea probleme, dar este suficient o singura data, discutand de un lot semnificativ, sa se puna in pericol sanatatea si/sau siguranta oamenilor. Iar exemple de genul acesta sunt deja de notorietate si pentru care, chiar imaginea tarii a fost afectata. Revin la cele spuse si afirm din nou: diferenta consta in educatia tuturor factorilor implicati in protejarea intereselor publice precum sănătatea, siguranta si protectia consumatorilor.

Sursa foto

Poţi să laşi un răspuns, sau trackback de pe site-ul tău.

3 Comentarii la “DREPTURILE consumatorului în România”

  1. Victor spune:

    Ar fii bine ca si consumatorul ROMAN sa fie considerat consumator EUROPEAN,numai ca …la noi vin rebuturile lor.Mai trebuie sa curga multa apa pe Dambovita pana cand vom fi tratati ca cei din vest.Va doresc mult succes .

  2. Ionut Ivascu spune:

    Ar fi bine ca noi consumatorii sa fim mai instruiti sa ne putem apara drepturile.Super interviu.

    • Ne bucura faptul ca sunt cititori care au acelasi scop ca si CNPCE: informarea si educarea consumatorilor.
      Colegiul nostru isi doreste ca toti consumatorii sa-si cunoasca drepturile. Noi urmam toate diligentele profesionale si dorim ca toti consumatorii, odata ce s-au informat si educat sa face ABUZ DE ELE!

Lăsaţi un comentariu